Få indblik i bogaktuelle Peter Jepsens model ’PR-huset’, der viser, hvordan traditionel PR kan forenes med de mange nye mediemuligheder.

 

Nye kanaler og ændrede medievaner har på blot et årti udfordret arbejdet med public relations. Så er de klassiske PR-dyder overhovedet relevante i en digital tidsalder, hvor sociale medier har taget teten?

Det mener kommunikationsrådgiver og ekstern lektor ved CBS Peter Jepsen i høj grad. For nok har spillet og til dels også spillereglerne ændret sig, men kernen i arbejdet er stadig den samme: opbygning af omdømme, relationer og stærke fortællinger.

I den netop udkomne bog, Som ringe i vandet, forener Peter Jepsen overblikket over de nye muligheder med indsigten i de klassiske PR-dyder. Afsættet for bogen er modellen ’PR-huset’, der er forankret i teori og metode, men samtidig baseret på forfatterens praktiske erfaring som bl.a. kommunikationsrådgiver og kommunikationschef.


PR bør foregå på flere niveauer

Idéen bag modellen er, at PR-arbejde bør foregå på flere niveauer.  De tre niveauer er: det interne fundament, den eksterne ramme (lovgivning, marked og samfund) og PR-værktøjskassen (strategi, taktik og eksekvering):

  1. Virksomhedens interne fundament: Hvilken forretning driver I? Hvad er jeres mission, vision og værdier? Vær skarp på din virksomheds historie og arv.
  2. Den eksterne kontekst:Dækker over de dagsordener, der rør sig i samfundet, og det marked, jeres virksomhed opererer på, samt den lovgivning, jeres virksomhed er underlagt.
  3. PR-Værktøjskassen: Det er de ting, du skal overveje, når du forbereder en PR-strategi: Hvorfor ønsker I at kommunikere noget til nogen? Hvad er formålet med kommunikationen? Hvilke engagerende historier ønsker I at fortælle omverdenen? Hvilken strategi, ønsker I, skal kendetegne indsatsen?

 

 

Ønsker man at styrke en virksomheds PR-relationer, kan man med fordel starte med at fokusere på. Jo skarpere man bliver på de tre områder, jo bedre stillet er man i forhold til at forbedre virksomhedens omdømme og styrke PR-relationer.

 

SE VIDEO: Peter Jepsen forklarer PR-modellen

I denne video sætter Peter Jepsen ord på modellen og giver eksempler på cases.

 

Om SOM RINGE I VANDET

Som ringe i vandet giver en grundlæggende introduktion til PR og konkrete værktøjer, der skaber resultater i praksis. Bogen forener overblikket over de nye muligheder med indsigten i de klassiske PR-dyder. Afsættet er modellen ’PR-huset’ – en model, der er forankret i teori og metode, men samtidig baseret på forfatterens praktiske erfaring som bl.a. kommunikationsrådgiver og ekstern lektor.
 

 

OM PETER JEPSEN

Peter Jepsen er selvstændig kommunikationsrådgiver i Jepsen+ og ekstern lektor på CNS, hvor han underviser i kommunikation i praksis. Han er uddannet cand. comm. og har 20 års erfaring med professionel kommunikation som rådgiver på forskellige kommunikationsbureauer og som kommunikationschef i PensionDanmark.