Lærebogsprisen. Har du hørt om den? Det er en konkurrence, som vi på Samfundslitteratur udskriver en gang om året – og det har vi gjort siden 2005. Vi kårer det bedste forslag til en lærebog. Vinderen får 100.000 kroner, og bogen bliver udgivet hos Samfundslitteratur. 

Hvert år får vi en masse gode forslag til lærebøger, men måske er din ide den originale, som vi ikke har set før? Som er relevant på et bestemt fagområde? Som passer perfekt til et studieområde? Eller som tager kendt stof op på en helt ny måde? 

Alt, du skal gøre her og nu, er at indsende en synopsis til os inden 1. september, der udpensler din ide, hvem bogen er til, hvorfor den skal skrives m.v. Du finder synopsisskabelonen og alt andet, du skal vide om konkurrencevilkårene på vores hjemmeside.

Det gav et stort motivationsboost!

Jan Brødslev Olsen vandt sammen med Gitte Duus en særpris i 2014 for bogen Menneskenære grundbegreber. (Ja, nogle år har der også været en særpris.), der handler om, hvad de professionelle i sundheds- og omsorgsfagene skal have fokus på (fx kvaliteter som dygtighed, omsorg, empati, kontakt og barmhjertighed sammen med anerkendelse, mening, modstandskraft, værdighed, frihed og taknemmelighed). Vi spurgte Jan, hvilken forskel det gjorde for forfatterparret at vinde en pris.

”Det gav et stort motivationsboost at vide, at forlaget så så positivt på vores bogprojekt, at vi ligefrem havde vundet prisen. Vi følte os lidt stolte! Samtidig øgede det også vores kvalitetsbevidsthed på de tekster, som skulle udgøre bogen.”, var Jans prompte svar.

Du skal vide en masse for at skrive en lærebog

Morten Rold, der vandt Lærebogsprisen 2016 for bogen Interfacedesign, mener, der skal tre ting til for at skrive en lærebog:

”1. Faglighed: Du skal naturligvis vide en masse om det emne, du skriver om, men du skal også være klar over, hvilken faglig vinkel bogen skal have, og hvordan bogens struktur og overordnede koncept skal være.

2. Selvdisciplin: At skrive en bog kræver rigtig mange timers arbejde, og du er din egen chef undervejs.

3. Opbakning: Familien skal være indforstået med, at du har brug for at fordybe dig i skriveprocessen, og at du ikke altid er nærværende, når du er i ’skrivemode’.”

Bare så du er forberedt til processen (hvis nu du vinder).

Mortens bog handler i øvrigt om, hvordan du kommer fra ide til digital prototype. Bogen kan lære dig at designe et interface, der “føles rigtigt” for brugeren. Blandt andet deler han i bogen designprocessen op i fem trin, der sikrer, at du får forholdt dig aktivt til de relevante problemstillinger.

Det sværeste og det bedste

I 2019 vandt Alexandra Brandt Ryborg Jønsson og John Brodersen Lærebogsprisen for lærebogsforslaget Snart er vi alle patienter. Bogen handler om overdiagnostik i et samfundsfagligt perspektiv.

Alexandra og John er stadig i midt i skriveprocessen. For den starter først for alvor, når man har vundet prisen. Da vi spurgte dem, hvordan det går, og hvad det sværeste ved at skrive en lærebog er, svarede de:

”Vi er stadig i gang – vi bliver først færdige efter sommer! Men foreløbig må vi sige, at det sværeste er at skære fra: Alt det, vi også gerne vil formidle, må vi hele tiden holde op imod spørgsmålet: Hvad skal denne her bog? Hvad er vores hovedargument og pointe? Hvad skal de studerende kunne tage med sig?

Det er også udfordrende at finde det rigtige niveau. Vi skriver til både samfundsfaglige og sundhedsfaglige studerende, og de vil have forskellige udgangspunkter. Lige nu arbejder vi meget på at skabe en balance så alle udfordres, samtidig med at vi skal forklare noget, som for nogle vil være basiskundskaber og for andre helt nyt stof.”

Til gengæld er der også gode sider ved at skrive en lærebog:

”Det bedste er den helt fantastiske mulighed for at fordybe sig i sit faglige stof. Vi er nok dem, som lærer allermest af denne bog. Vi har et tæt og godt samarbejde, og det er en fornøjelse at være på skriveophold og se al den forskning, vi og andre har bedrevet på området de senest år forme sig til en lærebogstekst.”

Held og lykke til konkurrencedeltagerne

Vi håber, at dette kunne motivere dig lidt til at deltage i årets konkurrence om Lærebogsprisen. Læs alt det vigtige om konkurrencen på vores hjemmeside.
 

MÅ DET BEDSTE LÆREBOGSFORSLAG VINDE!

 

Lærebogsprisen 2020

Hvornår er deadline?

Vi skal have dit bogforslag senest 1. september 2020 kl. 23.59

Du får svar senest ultimo oktober 2020, og vinderen af hovedprisen og eventuelle særpriser offentliggøres fredag den 30. oktober 2020.

På vores hjemmeside kan du læse alt om vilkårene for at deltage i konkurrencen.

 

Læs også mere om: