8 måder at tjene penge
på din app

”Hvordan kan man tjene på en app?” Det spørgsmål har de tre forfattere til Fra idé til app – Sådan gør du! – Michael Thing, Steven Højlund og Christian Nielsen – fået utallige gange. Svaret? Sørg for din idé er profitabel, og vælg den rette indtægtsmodel.

60 procent af de millioner af udbudte apps, du kan finde i App Store og på Google Play, bliver aldrig downloadet. Og selv hvis din app gør, kan der være lange udsigter til, at du kan leve af den. Vidste du…? At 50% af appbrugerne har betalt for en app?

Vidste du…? At 50% af appbrugerne har betalt for en app?

Derfor lyder budskabet fra de tre forfattere af Fra idé til app – Sådan gør du! også, at du først og fremmest bør sikre, at din appidé er profitabel – og dernæst sikre, at du vælger den rette indtægtsmodel.

Der findes mange forskellige indtægtsmodeller.
Her er de 8 mest almindelige:

1. Premium: Betal forud for download

Typiske apps, der bruger denne model er apps, der henvender sig til nichemarkedet samt skræddersyede og unikke løsninger, primært business to business-apps, der er mindre prisfølsomme end privatpersoner.

2. Reklamer: in app-reklamer

Bruges oftest af apps, der forventer at få flere brugere over tid, dvs. sociale medier, sociale netværk og spil med sociale elementer.

3. Freemium: låste
features, der kræver betaling

Bruges af apps, der tilbyder nok værdi til at blive splittet op i både en gratis og betalt version. Mange spil og utility-apps, bruger denne model.

4. E-handel: adgang
til online markedsplads

Bliver typisk brugt af apps, der sælger fysiske varer og har godt styr på handel, lager, levering og betaling. Fx H&M og Amazon.

5. Handelsplatform: bygger
bro mellem to parter

Brugt af apps, der bygger bro mellem brugergrupper og hvor efterspørgslen er konstant. Fx JustEat, AirBnB, DBA.

6. Abonnement

Apps, der benytter en abonnementsmodel, hvor brugerne køber sig adgang til indhold, er ofte servicebaserede apps, hvor indhold ændrer sig over tid, fx nyheder, underholdning og livsstil. Fx Tinder, Spotify og Mofibo.

7. In app-køb: virtuelle goder (fx spilvaluta, point, liv)

Bruges oftest af spilapps, hvor det giver mening at indføre virtuelle goder. Fx Pokémon Go og Candy Crush.

8. Ingen til at starte med

Apps, der ikke starter med en indtægtsmodel er typisk,
communityapps, der har brug for at opbygge et stort netværk (Facebook, Tinder,
Instagram) samt startups, der har råd til at eksperimentere med deres
målgruppe.

I kapitlet ”Hvordan tjener du penge på din app” kan du læse om fordele og ulemper ved de forskellige modeller.

Få flere tips til at gøre din app bæredygtig

Du kan også læse om, hvad det koster at lave en app, om hvilken forretningsmodel, der passer bedst til din appidé og hvordan du kan skaffe dig investorer.

Få en gratis læseprøve her.

Skal du til at udvikle en app? Få Michael Things gode råd i denne video: